lauantai 16. tammikuuta 2016

Julkaistua 732: Outojen paikkojen salaliitot ja maisemat

Tänään rustasin tällaisen tiedotteen. Kaapelitehtaan Valssaamossa aukeaa ensi torstaina kiinnostava näyttely Conspiracy Landscapes (22.1.–6.2.), jonka kuraattorina toimin mutta jonka sisältö on minullekin vielä osin arvoitus, koska latvialainen kuvataiteilija Miķelis Fišers (s. 1970) on juuri palannut Perusta kolmen kuukauden maalausmatkalta ja tuo mukanaan reissultaan uunituoreita töitä, joita en ole vielä edes nähnyt. Tässä linkki tapahtuman Fb-sivuille.
Kaikki siis sydämellisesti tervetulleita avajaisiin 21.1. klo 18! 

Fišers maalaamassa Perussa.

Outojen paikkojen salaliitot ja maisemat
 
Latvian yksi tunnetuimmista nykytaiteilijoista, Miķelis Fišers (s. 1970) on häkellyttävän monipuolinen kuvataiteilija. Hän valmistui vuonna 1995 Latvian taideakatemian monumenttimaalausosastolta, mutta monumenttien maalaamisen sijaan hänen tuotantonsa alkaa hiljalleen olla jo sellaisenaan kuin jättimäinen monumentti, kokonaistaideteos. 
Fišersin maailma ei kuitenkaan ole monomaaninen, yhtä teemaa syventävä, vaan pikemminkin kuin temaattinen prisma, särmikäs – tai ehkä joukko fasetteja, viisteitä, joiden kautta hän peilaa eri teemojaan ja yhdistelee niitä kuin surreaaliseksi kokonaisuudeksi – surrealisti hän ei silti ole. Itse asiassa Fišersillä ei ole mitään tavaramerkkimäistä tyyliä: hänen maalauksensa, veistoksensa, installaationsa, videonsa, valokuvansa ja performanssinsa eivät kerro yhden nerokkaan subjektin maailmasta – ne eivät pikaisesti ole välttämättä edes tunnistettavissa yhden ja saman taiteilijan tuotoksiksi – vaan pikemminkin antavat osviittaa siitä, miten erilaisten maailmojen symboliikkaa, mystisiä elementtejä ja paikan henkeä voi lähestyä kuin seikkaillen ja löytäen totutusta poikkeavia polkuja ja niiden tuottamia uusia näkökulmia.

Officers Ball Together with Extraterrestrials in Honour to Osama Bin Laden Elimination at the Vaulted Hall, Neues Schwabenland.  2011. Öljy kankaalle. 308 x 290 cm.

Ehkä eräs avain Fišersin metodiin on hänen psykomaantieteellinen raitiovaununsa, joka kiersi Riikaa syyskuussa 2001. Ranskalaisen filosofin Guy Debordin mukaan psykomaantieteessä on kyse ”niistä lainalaisuuksista ja erityisistä vaikutuksista, joita tietyillä alueilla, olivat ne organisoituja tai ei, on ihmisen tunteisiin ja käyttäytymiseen”. Tätä Fišers tuntuu tutkivan: väliin nopeina interventioina, väliin pitkään keskittyen – Helsinkiin hän esimerkiksi saapuu suoraan Perusta, missä hän on viettänyt kolme kuukautta maalaten. 
Fišersin metodi on ovela: hänen maisemiaan voi tarkastella ikään kuin puhtaan esteettisesti ekspressionistisävyisinä maalauksina, mutta niihin voi myös uppoutua UFO:jen, mystisten voimien ja salaliittoteorioiden kautta. Useimmat niistä ovat yhtä outoja kuin Zona del Silencio Meksikossa – missä hän myös käynyt maalaamassa. Paikassa, missä televisio, radio tai lyhytaaltosignaalit eivät toimi. Maalaus kuitenkin toimii, ja voimme vain arvailla, mistä se kertoo.

Mežotne. Lielupe. 2013. Öljy kankaalle. 40x50 cm.

Conspiracy Landscapes on Fišersin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Hänen installaationsa Armageddon on ollut esillä Helsingin Taidehallissa suomalais-latvialaisessa yhteisnäyttelyssä Window/Mirror vuonna 1997. Viime vuonna Fišersille myönnettiin Purvītis Prize, joka toinen vuosi jaettava Latvian merkittävin nykytaidepalkinto. Samana vuonna hän osallistui myös Venetsian biennaaliin. 

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:  
Näyttelyn tuottaja Tiina Bodonyi, 041-3100264

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti