torstai 6. helmikuuta 2014

Näyttelykuvia 898 & 899 & 900 & Virossa 108: Ei päivää ilman Jorma Hautalaa

Toissapäivänä lähdin käymään työmatkalla Virossa. Illan suussa oli talsinkilaisten toimittajien palaveri, jossa pohdittiin orastavaa yhteistyötä. Palaan myöhemmin asiaan, jos aihetta ilmaantuu.

Pannaan vielä mainostaen. Tallinnan tuoreimman ja varsin kiinnostavan lähiruokaravintola Diipin kuha oli oikein maukasta.

Eilen oli sitten aikaa näyttelyillekin ennen paluuta. Kumussakin olisi ollut pari kiinnostavaa näyttelyä – Nikolai Kormašov (1929–2012) (18.10.2013–9.2.2014 – perhana, en siis enää ehdikään!) ja Lepo Mikko (1911–1978) (22.11.2013–19.4.2014), mutta niihin ehdin vielä, joten päätin suunnata pitkästä aikaa Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumiin, jossa oli myös kolme kiinnostavaa näyttelyä.
Between Art and Industry (25.5.2013–1.8.2014) esitteli neukkuaikaisen ARS-kombinaatin tuotteita ja suunnittelua – oli nahkaa, metallia, kangasta jne.:




Hyvin taustoitettu ja monipuolinen näyttely. Jos on vähänkään kallistumista
virolaisen neukkuajan nostalgiaan, suosittelen voimallisesti.

***

Sitten oli tarjolla suomalaisiakin: Aamu Songin (s. 1974) ja Johan Olinin (s. 1974) Company on viime kesänä retkeillyt Virossa – Secrets of Estonia (6.12.2013–23.2.2014) – ja kehitellyt paikallisten käsityöläisten kanssa jatkodesignia omaan humoristiseen tapaansa:





Vähän keskeneräiseltä projekti vielä tuntui, joten toivottavasti he jatkavat sitä. Asenne on ainakin kohdillaan.


***

Sitten vielä virolaisen muotoilun klassikko: Mait Summatavet (7.12.2013–23.2.2014). Mait Summatavet (s. 1938) aloitti puumiehenä, mutta on sittemmin tullut tunnetuksi lukuisista julkisten tilojen sisustussuunnitelmista, huonekaluista ja valaisimista – hänen käsialaansa oli esimerkiksi Viru-hotellin ravintoloiden ja huondeiden alkuperäinen sisustussuunnittelu.
Hieno ja kattava näyttely. Osin myös vähän hassu, koska neukkuaikana tehtiin hassuja asioita – esimerkiksi Viron taiteilijaliiton puheenjohtajan työhuoneen kalustus 1980-luvulta on kuin modernistisesta ufo-leffasta:



Näyttelyssä törmäsin myös vanhaan tuttuun. Summatavet suunnitteli aikoinaan kompaktin kasattavan kalustuksen Jorma Hautalan (s. 1941) Vedenalainen kaupunki III -maalauksen inspiroimana:


Tuttu projekti oli entuudestaan tuttu siksi, että hyllyssäni on Kunst ja Kodu -lehden numero 57/1988, jossa siitä kerrotaan. Projekti oli aikoinaan esillä myös Habitare '87 -messuilla.



Ja sitten kotiin. Ja sehän ei koskaan onnistu ilman Jorma Hautalaa, sillä hän on tehnyt värisuunnittelun telakan suureen halliin, joka satamassa aina odottaa:



Valitettavasti se tullaan purkamaan sitten, kun telakka lopettaa ja alue tullaan rakentamaan asunnoiksi.
Mutta ei syytä huoleen: Hautalan värisuunnittelut on nyt dokumentoitu kirjaan hänen muun taiteensa ja graafisen suunnittelun kanssa. Kirja julkistetaan tänään – hänen näyttelynsä (Galerie Anhava 6.2.–9.3.) avajaispäivänä. Lähden juuri nyt pressiin katsomaan kirjaa – olen kirjoittanut sen esipuheen – ja tapaamaan muun muassa Hautalaa.
Vielä näköjään virtaa – ja vähän uudella tavallakin:

Suuri laulu II, 2013.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti