tiistai 2. heinäkuuta 2013

Näyttelykuvia 814: Vähän viileetä

Palaan vielä rästeihin. 19.6. kävin Forum Boxin avajaisissa. Martti Aiha (s. 1952) ja kaksi saksalaista – Tobias Grewe (s. 1976) ja Rainer Junghanns (s. 1963) – esiintyivät yhdessä nimellä Transitions (20.6.–14.7.).
Tiedotteen mukaan tekijät hakevat jollain tavalla "interaktiivisuutta, prosessia ja dialogia", mutta minulle heidän keskinäinen yhteytensä jäi kokonaan hahmottumatta – vähän viileeksi jäi koko juttu.  
Abstraktia ja konstruktivistista valokuvaa tekevä Grewe on teemoiltaan vähän kuin Ola Kolehmainen (s. 1964), mutta vain ehkä hieman tylsempänä versiona:


Junghanns oli täyttänyt yhden huoneen meriaiheisilla minimalistisilla installaatioillaan – oli valokuvaa, videota ja esiin vedettäviä (miksi?) valolaatikoita:


Hän ikään kuin "vangitsee ajan kulkua", mutta lopputulos näytti vain nykytaiteen näköiseltä nykytaiteelta. On näitä ei-vedutamaisia merikuvia nähty ehkä jo tarpeeksi.
Kieltäydyn olemasta nationalistinen, mutta Aiha oli selvästikin kiinnostavin tästä kolmikosta. Hänen uudet veistoksensa ovat jotenkin rumankauniita; niiden Kiinassa tuotettu synteettinen aine on Aihan antaman pinnan ja kiillon kanssa jotenkin perversillä tavalla kiinnostava. Olisi itse asiassa ollut hauska nähdä hänen teemaa myötäileviä piirustuksiaankin enemmän. Kolmi- ja kaksiulotteisen pinnan rinnastaminen näissä orgaanisuutta tavoittelevein mutta kuitenkin epäluonnollisten veistosten kanssa tuntui aika kiinnostavalta:


Vähän tyhmäähän se on todeta, että Aiha olisi voinut täyttää Boxin yksinäänkin ja tehdä hienon näyttelyn, mutta juuri tältä minusta tuntui.

1 kommentti:

  1. Hei Otto,

    voin huoletta sanoa, että mielipiteesi ei johdu jokaisessa meissä elävästä pienestä nationalistista.

    Vein viikonloppuna näyttelyyn ihmisiä, jotka eivät yleensä käy katsomassa taidetta gallerioissa/museoissa. Tämä näyttely sai heidät varmaan vieraantumaan taiteesta vielä enemmän.

    Kuitenkin veistokset tuntuivat kiinnostavan ja saivat osakseen vähiten arvostelua. Ehkä keskustelu ja piilotajuinen vetovoima veistoksiin saivat kokemuksen plussan puolelle.

    VastaaPoista