lauantai 5. toukokuuta 2012

Julkaistua 296: Saako koskea?

Eilisessä Kauppalehdessä ilmestyi pikkuruinen juttuni Hilda Kozarin (s. 1964) näyttelystä:


Saako koskea? 

Taiteilijan pistekirjoitukseen ei ainakaan.

Moniaistisuus on kuvataiteessa vaikea asia, koska yksi aisteista on useimmiten institutionaalisesti kielletty: museoissa ja gallerioissa ei erityistapauksia lukuun ottamatta saa koskea taideteoksiin. Minä rikon tätä sääntöä usein, koska esimerkiksi moni veistos suorastaan kerjää kosketusta.
Moniaistisuus on harvoin kuvataiteen käyttövoima. Yksi poikkeus suomalaisessa taidemaailmassa on jo pitkään ollut unkarilaissyntyinen, Suomessa vuodesta 1997 vaikuttanut Hilda Kozari (s. 1964), joka on tullut tunnetuksi nimenomaan hajujen ja tuoksujen käyttäjänä.
Kozari on työskennellyt työpajoissa näkövammaisten nuorten kanssa, ja sitä kautta hänen töihinsä on tullut mukaan uusi elementti: pistekirjoitus. Tuoreimmassa näyttelyssä myös tuoksuu – muun muassa unkarilaisittain paprika ja tokajinviini – ja kankaat havisevat. Monissa teoksissa on käytetty pistekirjoitusta, ja niinpä katsojalle onkin tarjolla pistekirjoitusaakkosto. Ja kuitenkaan teoksiin ei saisi koskea. En tiedä, onko efekti tahaton, mutta oli oikeastaan aika kouluttavaa opetella pistekirjoitusta visuaalisena aakkostona kyetäkseen lukemaan teoksissa olevia tekstejä. Näin tein ja koin sen itse asiassa aika metkana – oli se sen verran vaikeaa, että tunsin itseni hetken aikaa lukutaidottomaksi ja varsin avuttomaksi teosten äärellä. Kävin minä koskemassakin kiellosta huolimatta, mutta eihän liian isoon pistekirjoitukseen koskeminen samastumista voi tuottaa.
Olo jäi hämmentyneeksi, mutta jokin siinä kutkutti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti